PLAN PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
w roku szkolnym 2020/2021
Nauczyciel bibliotekarz: Justyna Świątek
Zadania ogólne |
Zadania szczegółowe i formy realizacji |
Rozwijanie i utrwalanie zainteresowań, potrzeb i nawyków czytelniczych z uwzględnieniem indywidualnych uzdolnień uczniów. |
- korzystanie z forum dla bibliotekarzy, strony lustro biblioteki.pl, czasopisma „Biblioteka w szkole”, - na bieżąco prowadzenie kalendarium oraz propagowanie rozwoju czytelnictwa poprzez obchody ważnych wydarzeń, uroczystości, świąt państwowych, tradycyjnych, religijnych oraz świąt nietypowych, - współpraca z MGBP w Kleczewie oraz Filią Biblioteczną w Budzisławiu Kościelnym, - akcja „Narodowe czytanie” (17wrzesień), - obchody Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania (29 września), - obchody Międzynarodowego Święta Bibliotek Szkolnych (październik)/ Tydzień Bibliotek Szkolnych (maj), - Dzień Pluszowego Misia – 25 listopada, -obchody rocznicowe wybitnych pisarzy związanych z twórczością dziecięcą, - pasowanie na czytelnika uczniów klasy I, - włączenie się w obchody Światowego Dnia Książki (2 kwietnia), - organizowanie konkursów propagujących książki i czytelnictwo, - Dzień Kota- 17 lutego, - Międzynarodowy Dzień Pisarzy – 3 marca, - Międzynarodowy Dzień Poezji – 21 marca, - Dzień Czekolady – 12 kwietnia |
Inspirowanie czytelnictwa w szkole |
- „Spotkanie z książką” – głośne czytanie dzieciom przedszkolnym przez 20 minut raz w tygodniu, (zajęcia realizowane raz w tygodniu od października), - projekt „Mała książka – wielki człowiek” (skierowany jest do uczniów klas pierwszych szkół podstawowych, którego celem jest popularyzacja czytelnictwa wśród najmłodszych). |
Działalność informacyjna i poradnictwo w wyborach czytelniczych |
-pomoc i udzielanie porad w zakresie wyszukiwania informacji w bibliotece oraz za pomocą e-dziennika (przesyłanie informacji wspomagających edukacje za pośrednictwem Internetu: maila, e-dziennik, -udzielanie porad w wyborach czytelniczych, – stacjonarnie i online. |
Udostępnienie zbiorów |
-udostępnianie podręczników, -udostępnianie księgozbioru głównego, -przekazywanie konkretnych książek na zajęcia z uczniami, -wypożyczenia lektur w klasach. |
Działalność propagująca |
- wyodrębnienie z ogółu uczniów szczególnie zainteresowanych książka lub lubiących przebywać w bibliotece, - organizacja spotkań autorskich ( w miarę zainteresowania i możliwości w czasie pandemii), - konkurs recytatorski „Z kobietą w tle” (4-6,7-8), - konkurs recytatorski dla przedszkolaków „Z wierszem wśród zwierząt”, - akcja czytelnicza, np. zaczytane przerwy, czytanie Tolkiena, - akcja czytelniczo-fotograficzna „Przyłapani na czytaniu – z książką Ci do twarzy” . |
Promocja działalności biblioteki |
prowadzenie gazetki ściennej biblioteki (w miarę możliwości), - podawanie ważnych informacji bibliotecznych na stronę internetową szkoły. |
Nawiązanie współpracy z nauczycielami, wychowawcami klas, opiekunem samorządu szkolnego itp. |
- bieżące informowanie nauczycieli o działalności biblioteki podczas rad pedagogicznych, pomoc nauczycielom w gromadzeniu bibliografii, wyszukiwaniu scenariuszy zajęć czy uroczystości szkolnych, - pomoc w organizowaniu różnego rodzaju imprez szkolnych, - współpraca z Samorządem Uczniowskim. |
Włączenie się biblioteki w dzieło podnoszenia jakości pracy szkoły
|
- zaangażowanie nauczycieli polonistów, świetlicy w realizację planu pracy szkoły, realizowanych w szkole projektów, prowadzenie zajęć przygotowujących do szkolnych konkursów i międzyszkolnych. |
Propagowanie sylwetki i twórczości patrona szkoły wśród społeczności szkolnej (prace przygotowawcze do wyboru patrona) |
- wyszukiwanie materiałów o patronie, propagowanie jego sylwetki, - prowadzenie lekcji bibliotecznych. |
Prace biblioteczno- techniczne:
Zadania |
Sposób realizacji |
Planowanie, sprawozdawczość |
-opracowanie rocznego planu pracy biblioteki, -prowadzenie dziennika bibliotecznego, -sprawozdawczość półroczna i roczna. |
Organizacja lokalu i udostępnianie zbiorów |
-dostosowanie ustawienia w pomieszczeniach biblioteki do zaistniałej sytuacji pandemii, -stworzenie procedury korzystania z biblioteki, -aktualizacja kartotek czytelników, -założenie kart czytelniczych owym uczniom, -uzupełnianie zbiorów bibliotecznych w miarę możliwości finansowych, -ewidencja – bieżące prowadzenie księgi inwentarzowej, -opracowywanie zbiorów, -selekcja zbiorów – inwentaryzacja ubytków, -konserwacja zbiorów- oprawa i naprawa książek. |
Udostępnianie podręczników |
-wprowadzanie na stan podręczników, udostępnianie materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych, -przygotowanie dokumentów do wypożyczeni. Koordynowanie i wydawanie podręczników dla uczniów, -przyjmowanie zwrotów i ocena stanu. |