ZSP, Przedszkole w Budzisławiu Kościelnym
PLAN PRACY PRZEDSZKOLA
na rok szkolny 2023/2024
Podstawy prawne
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2022/2023 Roczny plan pracy uwzględnia ponadto:
• kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEiN na rok szkolny 2023/2024
• wnioski sformułowane na posiedzeniu rady pedagogicznej kończącym rok szkolny 2022/2023
• diagnozę potrzeb i zainteresowań
• oczekiwania rodziców względem przedszkola
• treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego
• treści podstawy programowej oraz statutu przedszkola.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
NA ROK 2023/2024
6. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
WNIOSKI I REKOMENDACJE DYREKTORA
1. Profesjonalne podejście do dziecka, pełnienie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych.
2. Wspomaganie rodziców w pracy wychowawczej poprzez udzielanie rzetelnych informacji o dziecku i pomocy pedagogicznej.
3. Kształtowanie u dzieci postaw społecznie przyjętych: życzliwości, przyjaźni, otwarcia na drugiego człowieka, wzajemnego szacunku, kultury bycia.
4. Stworzenie klimatu sprzyjającego rozwojowi dzieci: akceptacji, bezpieczeństwa, dążenie do tego, by przedszkole było dla dzieci drugim domem.
5. Wychowanie w duchu wartości ogólnoludzkich oraz poszanowania Ojczyzny, uczenie dzieci odróżniania dobra od zła, podążania za tym, co dobre, piękne i szlachetne.
6. Tworzenie dzieciom warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości w duchu personalizmu i pedagogiki, poprzez realizację programów ukierunkowanych na dziecko i jego potrzeby, stosowanie aktywnych metod pracy - rozwijających aktywność twórczą dzieci, wyposażanie wychowanków w określone umiejętności i zasób wiedzy.
7. Stworzenie dzieciom możliwości samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania poprzez muzykę, śpiew, twórczość plastyczną, kontakt ze sztuka i zabawą.
8. Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci.
9. Podejmowanie działań uwzględniających potrzeby lokalnego środowiska.
10. Respektowanie praw dzieci, dbanie o dobre stosunki międzyludzkie i komunikację interpersonalną.
11. Uczestnictwo i realizacja zadań w Ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Uczymy się i bawimy”.
Ø Rekomendacje:
- Tworzyć warunki umożliwiające rozbudzanie zainteresowań i pomysłów dzieci.
- Organizować warunki do realizacji procesu edukacyjnego, wspomagającego rozwój dziecka w nabywaniu kompetencji cyfrowych i rozwijaniu kreatywności.
- Organizować aktywność dziecka w zakresie nabywania samodzielności w czynnościach samoobsługowych.
- Wychować do wartości poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
- Stosować aktywizujących metod pracy z dziećmi.
- Doskonalić warsztat pracy własnej.
- Pedagogizacja rodziców.
- Wspierać samodzielną dziecięcą eksplorację świata, poprzez dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
proces wspomagania rozwoju i edukacji |
|||||
Cel/źródło planowania |
Zadanie/sposób realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Termin realizacji |
||
Tworzenie warunków realizacji podstawy programowej i aktywności dzieci (prawo oświatowe) |
Przedstawienie przez nauczycieli programów planowanych do realizacji w roku szkolnym 2023/24 |
Nauczyciele grup |
do 27.08.2023 r. |
||
Ustalenie przedszkolnego zestawu programów na rok 2023/24 zaopiniowanie przez RP. |
Dyrektor |
do 01.09.2023r. |
|||
Ustalenie ramowego rozkładu dnia na wniosek rady pedagogicznej – dla dzieci młodszych i starszych - różnorodne formy aktywności. |
Dyrektor |
do 01.09.2023r. |
|||
Ustalenie obowiązującej dokumentacji nauczycieli i sposobu jej prowadzenia. |
Dyrektor |
do 01.09.2023r. |
|||
Organizacja przestrzeni edukacyjnej w salach z uwzględnieniem zaleceń do realizacji podstawy programowej. |
Nauczyciele grup |
do 01.09.2023r. |
|||
Organizacja wystaw tematycznych. |
Nauczyciele grup |
odpowiednio do tematu |
|||
Dostosowanie organizacji pracy oddziałów oraz wyposażenia do wytycznych GIS. |
Dyrektor |
do 01.09.2023r. |
|||
|
a) Europa |
|
|
||
Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy |
Obchody „Europejskiego Dnia Języków Obcych” |
Koordynator: nauczyciel j. angielskiego M. Prusak |
wrzesień |
||
|
Udział w Międzynarodowym Programie Powszechnej Dwujęzyczności „Bilingual Future”- II edycja projektu „Wielkopolskie Dwujęzyczne Przedszkolaki”: grupa 4- 5 latków. |
M. Prusak |
W ciągu roku szkolnego |
||
|
Udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Angielski jest Fun-tastyczny” 6 latki |
M. Prusak |
W ciągu roku szkolnego |
||
"Dziecięca literatura europejska”- zapoznanie z bajkami wybranych państw europejskich. Wykorzystanie przez nauczycieli bajek opublikowanych na blogu: „Z bajką przez świat” https://zbajkaprzezswiat.blogspot.com/p/bajka-europejska_30.html lub publikacji książkowych. |
Nauczyciele grup |
W ciągu roku szkolnego |
|||
Wyeksponowanie książek, albumów przedstawiających ciekawe miejsca, zabytki z różnych stron Europy. Poznanie cech charakterystycznych dla wybranych krajów europejskich tj. flaga państwa, położenie na mapie, najważniejsze święta narodowe, język, zwyczaje, potrawy narodowe itp. Unia Europejska: poznanie flagi Unii Europejskiej oraz nazw krajów, które należą do UE.
|
Nauczyciele grup |
W ciągu roku szkolnego |
|||
|
b) Polska |
|
|
||
|
Realizacja tematyki tygodniowej: "Polska moja ojczyzna" |
Nauczyciele grup |
maj |
||
|
Uroczysta akademia w ramach obchodów rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości - wspólne śpiewanie hymnu narodowego. Udział w akcji MEiN: "Szkoła do hymnu" |
Nauczyciele grup |
listopad |
||
|
Zapoznanie dzieci z wybranymi symbolami związanymi z regionami Polski ukrytymi w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. „Wars i Sawa”, „Bazyliszek”, „O warszawskiej syrence”, „Smok wawelski” |
Nauczyciele grup |
Cały rok szkolny |
||
|
„Warszawa – stolica Polski”: zapoznanie z obecną stolicą Polski i stolicami historycznymi z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów edukacyjnych, publikacji książkowych. |
Nauczyciele grup |
maj |
||
|
Udział w ogólnopolskiej kampanii : "Bohater-On" o tematyce historycznej mająca na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego oraz promocję historii Polski XX wieku. |
Nauczyciele grup |
|
||
|
Obchody „Dnia flagi” . Utrwalenie polskich symboli narodowych, kształtowanie poczucia szacunku do symboli narodowych. |
Nauczyciele grup |
Cały rok szkolny |
||
|
Przedszkolny marsz niepodległości |
K.Biernacka S.Pawlaczyk |
10.11.2023r |
||
|
Udział w konkursie patriotycznym recytatorskim i plastycznym z okazji 11 Listopada zorganizowanym przez Centrum Kultury w Kleczewie. |
K.Biernacka S.Pawlaczyk D.Pietrzykowska M.Kwiatkowska |
10.11.2023r |
||
|
Wycieczka do Muzeum w Gosławicach, poznanie najbliższego otoczenia i jego historii. |
S.Pawlaczyk K.Biernacka |
październik |
||
|
Tydzień bajek polskich |
Patrycja Nawrocka |
Cały rok szkolny |
||
|
Spodziewane efekty:
• rozwijanie u u dzieci poczucia tożsamości narodowej • poznanie życia ludności w krajach Europy, • kształtowanie poczucia przynależności do Europy • budowanie i rozwijanie zainteresowań innymi kulturami europejskimi • zdobycie wiedzy o wybranych krajach Europy |
|
|
||
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci
|
a) Wspomaganie wychowawczej roli rodziny
|
|
|
||
Przeprowadzenie zebrania z rodzicami, otwierającego nowy rok szkolny. Zapoznanie m.in. z programami wychowania przedszkolnego przyjętymi w przedszkolu oraz podstawą programową wychowania przedszkolnego. Zakreślenie obszarów współpracy przedszkola z rodzicami. |
Wychowawcy grup |
Sierpień |
|||
|
Zapoznanie z założeniami rocznego planu pracy przedszkola i wzajemnymi potrzebami w zakresie współpracy.
|
Wychowawcy grup |
Wrzesień |
||
|
Poznanie opinii rodziców na temat przedszkola i potrzeb w zakresie współpracy oraz możliwości wsparcia przedszkola ze strony rodziców |
Wychowawcy grup |
Wrzesień |
||
|
Współdziałanie z rodzicami w zakresie ujednolicania oddziaływań przedszkola i środowiska rodzinnego w wychowaniu i edukacji dzieci przedszkolnych poprzez systematyczne informowanie o postępach i trudnościach dzieci. |
Wychowawcy grup |
W ciągu roku szkolnego
|
||
|
Opracowanie gazetek ściennych dla rodziców dotyczących wychowania i wiodących kierunków pracy w przedszkolu/ tworzenie folderów z zakresu psychologii, pedagogiki, porad wspomagających rodziców w procesie wychowania i edukacji dzieci. |
Nauczyciele grup |
W ciągu roku szkolnego |
||
|
Włączenie rodziców w praktyczną realizację działań przedszkola: pomoc w organizacji kącików tematycznych, organizację uroczystości, konsultacje w sprawie wyboru tematyki warsztatów dla rodziców, umożliwienie rodzicom wyrażenia opinii w sprawach organizacyjnych. |
Nauczyciele grup |
W ciągu roku szkolnego |
||
|
Zapraszanie rodziców na spotkania z przedszkolakami, organizowanie wycieczek do miejsc pracy rodziców (doradztwo zawodowe) |
Nauczyciele grup |
W ciągu roku szkolnego |
||
|
Organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami: psychologiem, logopedą, terapeutą pedagogicznym lub pedagogiem specjalnym. |
Nauczyciele grup |
W razie potrzeb |
||
|
Zachęcanie rodziców do korzystania ze wspomagania organizowanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną |
Nauczyciele grup |
W razie potrzeb |
||
|
Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami, na posiedzeniach rady pedagogicznej, w celu ustalenia działań i profilaktyki. Zasięgnięcie opinii o funkcjonowaniu dziecka od nauczycieli prowadzących grupę do której uczęszczało wcześniej |
Wychowawcy grup |
W razie potrzeb |
||
|
Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych w ramach tzw. „godziny dostępności”. |
Nauczyciele grup |
W ciągu roku szkolnego |
||
|
Spotkanie integracyjne z rodzicami i dziećmi w przedszkolu i w plenerze. |
Nauczyciele grup |
W ciągu roku szkolnego |
||
|
Wspólne organizowanie nauczycieli wraz z rodzicami uroczystości i imprez zaplanowanych w "Kalendarzu świąt i uroczystości". |
Nauczyciele grup |
Cały rok szkolny |
||
|
b) kształtowanie u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra |
|
|
||
|
Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu na sali i poinformowanie rodziców o obowiązującym kodeksie w wybrany przez nauczyciela sposób (informacja na stronie internetowej/zdjęcie kodeksu/gazetka ścienna). Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli. |
Nauczyciele grup |
Wrzesień |
||
|
Opracowanie i uzgodnienie z rodzicami systemu motywacyjnego w grupie, wspierającego motywację wewnętrzną dzieci |
Nauczyciele grup |
Wrzesień |
||
|
Wykorzystanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa. |
Nauczyciele grup |
Cały rok szkolny |
||
|
Dostarczanie dzieciom literackich wzorów postępowania ludzi dobrych, prawdomównych. Zachęcanie dzieci do poszukiwania takich osób w swoim najbliższym otoczeniu. |
Nauczyciele grup |
Cały rok szkolny |
||
|
"Przedszkolni Wolontariusze" - promowanie idei wolontariatu na terenie przedszkola. Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim |
Nauczyciele grup |
Cały rok szkolny |
||
|
Spotkanie z Mikołajem – przedstawienie historii życia biskupa z Mirry jako ponadczasowego wzoru dobroczynności |
Nauczyciele grup |
grudzień |
||
|
Obchody wybranych świąt z "Kalendarza świąt nietypowych" nawiązujących do wartości dobra w życiu człowieka |
Nauczyciele grup |
|
||
|
Kształtowanie postaw życzliwości i serdeczności (grupowe obchody dnia życzliwości) |
K.Biernacka S.Pawlaczyk |
21.11 |
||
|
Diagnoza potrzeb rozwojowych dzieci i ich wspieranie |
|
|
||
|
Potrzeba bezpieczeństwa |
|
|
||
|
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez przestrzeganie procedur/instrukcji obowiązujących w przedszkolu oraz odpowiedzialną postawę wszystkich pracowników przedszkola. Zapoznanie nowych pracowników z dokumentami/bieżąca aktualizacja dokumentów. |
Nauczyciele/ pracownicy obsługi wszystkich grup
Dyrektor |
Cały rok szkolny |
||
|
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapoznanie rodziców przedszkolaków z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu m.in. przyprowadzania i odprowadzania dzieci; zakazie odbierania dzieci przez opiekunów pod wpływem alkoholu. Zamieszczenie procedur na stronie internetowej |
Nauczyciele wszystkich grup
Dyrektor |
Podczas pierwszego spotkania z rodzicami |
||
|
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapewnienie kanału szybkiej komunikacji na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie prawni przedszkolaków .Uwrażliwienie rodziców na konieczność niezwłocznej aktualizacji numeru kontaktowego w przypadku jego zmiany. |
Nauczyciele wszystkich grup |
Podczas pierwszego spotkania z rodzicami |
||
|
Rozpoznanie sytuacji domowej dzieci oraz diagnozowanie jej pod kątem potencjalnych zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego dziecka |
Nauczyciele grup |
Cały rok szkolny |
||
|
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez organizację wycieczki po budynku przedszkola – zapoznanie z układem pomieszczeń, zasadami korzystania z szatni przedszkolnej, łazienki. Przypomnienie dzieciom o zakazie samowolnego wyjścia z sali przedszkolnej. |
Nauczyciele wszystkich grup |
wrzesień |
||
|
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom na placu przedszkolnym – zapoznanie ze sposobem korzystania z urządzeń. Niezwłoczne zgłaszanie przez nauczycieli i pracowników obsługi usterek/konieczności napraw sprzętu |
Nauczyciele grup |
Cały rok szkolny |
||
|
Nabywanie przez dzieci umiejętności właściwych zachowań w sytuacji zagrożenia – zapoznanie z zasadami bezpiecznej ewakuacji. Przeprowadzenie próbnej ewakuacji z udziałem straży pożarnej |
Nauczyciele grup |
wrzesień |
||
|
Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi i sposobami wzywania pomocy w przypadku choroby, pożaru, wypadku |
Nauczyciele grup |
wrzesień |
||
|
Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego spaceru z wykorzystaniem węża spacerowego i kamizelek odblaskowych. Utrwalenie zasady nie oddalania się bez wiedzy nauczycieli |
Nauczyciele grup |
wrzesień-październik |
||
|
Uwrażliwienie dzieci na zagrożenia, które mogą im towarzyszyć w drodze do przedszkolu i domu. Spacer po okolicy, obserwacja ruchu drogowego, na pobliskie skrzyżowanie, obserwacja przejścia dla pieszych |
Nauczyciele grup |
Cały rok szkolny |
||
|
Dbałość o przestrzeganie praw dzieci w przedszkolu, w tym prawo do bezpiecznej nauki i zabawy. Organizacja: "Dnia praw dziecka" w przedszkolu |
D.Pietrzykowska A.Wareńczak A. Słowińska D.Budkiewicz |
listopad |
||
|
Poszerzanie wiedzy dzieci z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej – spotkanie z ratownikiem medycznym |
D.Pietrzykowska A.Wareńczak A. Słowińska D.Budkiewicz |
czerwiec |
||
|
Bezpieczne ferie zimowe/bezpieczne wakacje: poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata – zachowanie dzieci podczas burzy |
Nauczyciele grup |
Styczeń/luty |
||
|
Udział w zabawach dydaktycznych wynikających z Konwencji Praw Dziecka (prawo do szacunku, do bycia sobą , do radości, do miłości itp.), |
K.Biernacka S.Pawlaczyk |
Listopad |
||
|
Potrzeba poznawcza |
|
|
||
|
Realizacja zadań przedszkola wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Wskazanie reprezentatywnych sposobów wykonania zadań przedszkolu przez nauczycieli w sprawozdaniu z pracy dydaktyczno - wychowawczej |
Nauczyciele grup |
Cały rok szkolny
Narada podsumowująca rok szkolny |
||
|
Codzienne uwzględnianie w pracy warunków i sposobów realizacji wskazanych w podstawie programowej dotyczących m.in. aranżacji sali, codziennego organizowania zajęć na świeżym powietrzu, organizacji zabaw, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia. |
Nauczyciele grup |
Cały rok szkolny |
||
|
Diagnozowanie i analizowanie osiągnięć dzieci w poznawczej sferze rozwoju. Analizowanie nabytych umiejętności dziecka, samodzielności oraz podejmowanej aktywności na rzecz własnego rozwoju. Formułowanie wniosków z diagnozy i wdrażanie wniosków poprzez modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów pracy z dzieckiem w grupie. |
Nauczyciele grup |
Cały rok szkolny |
||
|
Rozwijanie dziecięcych zainteresowań poprzez organizację dni tematycznych w przedszkolu, zapraszanie hobbystów, przedstawicieli różnych zawodów oraz organizację wyjść i wycieczek |
Nauczyciele grup |
Cały rok szkolny |
||
|
Przygotowanie w salach kącików zainteresowań m.in.: przyrodniczego, plastycznego, muzycznego, innych i zaangażowanie w ich organizację rodziców dzieci. |
Nauczyciele grup |
Cały rok szkolny |
||
|
Organizacja kącików do zabaw tematycznych oraz tematycznych wystaw książek podczas realizacji tematów kompleksowych |
Nauczyciele grup |
Cały rok szkolny |
||
|
Inspirowanie dzieci do zabaw tematycznych odpowiednio do sytuacji okolicznościowych lub realizowanych tematów kompleksowych |
Nauczyciele grup |
Cały rok szkolny |
||
|
Realizowanie w grupie innowacji pedagogicznej „Sensoryczny wtorek w przedszkolu”, poszerzanie zasobu doświadczeń sensorycznych i poznawczych, wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci poprzez organizowanie zabaw angażujących ich zmysły |
K.Biernacka S.Pawlaczyk |
październik-czerwiec |
||
|
Realizacja projektu edukacyjnego,, Paluszkowe maluchy” |
D.Woźniak |
Cały rok szkolny |
||
|
Realizacja działań innowacji „Od biegania do pisania” w grupie 5- latków |
D.Pietrzykowska A.Wareńczak A. Słowińska |
październik- czerwiec |
||
|
Potrzeba kontaktu emocjonalnego i społecznego / potrzeba przynależności |
|
|
||
|
Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślanie wartości przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem. |
Nauczyciele grup |
wrzesień |
||
|
Budowanie poczucia bliskości i bezpieczeństwa w grupie dzięki zabawom integracyjnym/z wykorzystaniem metody KLANZA |
Nauczyciele grup |
Cały rok szkolny |
||
|
Ograniczenie zachowań agresywnych w przedszkolu – zajęcia przeprowadzone przez pedagoga |
Pedagog |
Wg planu pracy specjalistów |
||
|
Rozwijanie wiedzy rodziców na temat przyczyn i sposobów niwelowania zachowań agresywnych wśród dzieci poprzez spotkania informacyjne i rozmowy indywidualne z pedagogiem |
Pedagog |
Wg planu pracy specjalistów |
||
|
Realizacja projektu ,, Bajki pomagajki” |
Nauczyciele grup |
Cały rok szkolny |
||
|
Potrzeba akceptacji i uznania, kształtowania poczucia własnej wartości |
|
|
||
|
Dbałość o zdrowie psychiczne dzieci poprzez organizowanie zabaw relaksacyjnych i wyciszających, wprowadzenie elementów bajkoterapii, muzykoterapii, czytanie dzieciom literatury terapeutycznej, zorganizowanie „Kącika relaksacji/wyciszenia” w salach. |
Nauczyciele grup |
W ciągu roku szkolnego |
||
|
Pełnienie przez dzieci dyżurów – ustalenie wspólnie z dziećmi zasad wyboru dyżurnych oraz sposobu realizacji zadań dyżurnego |
Nauczyciele grup |
W ciągu roku szkolnego |
||
|
Czytanie dzieciom książek o przyjaźni i budowaniu relacji społecznych np. „Edzio i przyjaciele”Astrid Desbordes, „Przestańcie się kłócić” Pellissier Caroline , Aladjidi Virginie, „Mogę grać z wami?” Willems Mo, „Oskar i rzeczy” Kivirahk Andrus , „Jesteś moim przyjacielem”/”Przyjaciele na zawsze” Engler Michael |
D.Budkiewicz D.Pietrzykowska A.Wareńczak P.Nawrocka |
W ciągu roku szkolnego |
||
|
Pełnienie przez dzieci dyżurów – ustalenie wspólnie z dziećmi zasad wyboru dyżurnych oraz sposobu realizacji zadań dyżurnego |
K.Biernacka S.Pawlaczyk |
W ciągu roku szkolnego |
||
|
Spodziewane efekty: • budowanie właściwych relacji na płaszczyźnie przedszkole – dom • kształtowanie pozytywnych postaw w stosunku do przedszkola • ujednolicenie oddziaływań wychowawczych • poznanie warunków domowych i sytuacji rodzinnej dziecka • podniesienie świadomości edukacyjnej rodziców • zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców • inicjowanie działalności społecznej na rzecz przedszkola • lepsze poznanie dziecka i jego możliwości rozwojowych i edukacyjnych • rozwijanie umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu, w przedszkolu, na placu zabaw. • nabycie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu/wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności pozwalające na rozpoznawanie niebezpieczeństw i przewidywanie ich skutków . • wyrobienie postawy zaufania wobec pracowników policji, straży pożarnej, znajomość numerów telefonów alarmowych; • rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, pozytywnego patrzenia na siebie, • rozwijanie umiejętności samodzielnego formułowanie sądów i wypowiadanie się na forum grupy • nabywanie poczucia pewności siebie |
|
|
||
Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym |
Wymiana doświadczeń z dyrektorami i nauczycielami, którzy już pracowali z dziećmi cudzoziemskimi – wykorzystanie dostępnych źródeł informacji i materiałów (MEiN, kurator oświaty, organizacje pozarządowe, wydawnictwa, itp.) |
Nauczyciele grup |
W razie potrzeb |
||
|
Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego dla dzieci cudzoziemskich, przy wspierającym udziale specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej, specjalistycznej lub placówki doskonalenia nauczycieli. |
Nauczyciele grup |
W razie potrzeb |
||
|
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom dzieci w formie porad/konsultacji/warsztatów (zgodnie z potrzebami) |
Nauczyciele grup |
W razie potrzeb |
||
|
Spodziewane efekty: • wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dzieci z doświadczeniem migracyjnym • uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dzieci i rodziców |
|
|
||
|
|
|
|
||
Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny |
Prowadzenie obserwacji pedagogicznych wg przyjętych narzędzi : ¾ Obserwacje wstępne – ustalenie wniosków do indywidualizacji ¾ Obserwacje końcowe - analiza ilościowo-jakościowa w odniesieniu do dziecka i grupy. |
Wszyscy nauczyciele |
do 20.10.2023r.
do 20.04.2024r. |
||
Ustalenie listy dzieci, które powinny być objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną i przekazanie informacji dyrektorowi: ¾ W toku bieżącej pracy ¾ Indywidualne /grupowe wspieranie rozwoju 6 l/ ¾ W formach pomocy p-p – terapia logopedyczna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, inne . |
Nauczyciele grup |
do 31.10 lub niezwłocznie po ustaleniu takiej konieczności |
|||
Opracowanie przez dyrektora lub wyznaczonego koordynatora przedszkolnego planu pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem zgłoszeń nauczycieli, specjalistów oraz opinii, orzeczeń. |
Dyrektor/ koordynator pomocy pp |
05.11.2023r. |
|||
Indywidualizacja oddziaływań podczas zajęć dydaktycznych i sytuacji edukacyjnych odpowiednio do potrzeb i możliwości dzieci. |
Nauczyciele grup |
od momentu stwierdzenia indywidualnych potrzeb i możliwości |
|||
Powołanie zespołów pomocy p-p dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego . |
Dyrektor |
niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia |
|||
Dokonanie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego . |
Zespół pomocy p-p |
po otrzymaniu orzeczenia |
|||
Opracowanie IPET-ów dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego . |
Zespół pomocy p-p |
do 31.09.2023r. lub 30 dni od powołania zespołu |
|||
Realizacja form pomocy p-p i zajęć rewalidacyjnych – dokumentowanie w odrębnych dziennikach. |
Specjaliści |
od dnia powołania zespołów p-p |
|||
Analiza gotowości szkolnej. |
Nauczyciele grup 6 l, |
do 20.04.2024r. |
|||
Przygotowanie informacji o gotowości szkolnej i przekazanie jej rodzicom. |
Nauczyciele grup 6 l |
do 30.04.2024r. |
|||
Opracowanie zestawienia zbiorczego ilościowo-jakościowego wyników badania gotowości szkolnej – przekazanie dyrektorowi. |
Nauczyciele grup 6 l |
do 31.05.2024r. |
|||
Ocena efektywności realizowanych form pomocy p-p (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia logopedyczna, inne) . |
Specjaliści prowadzący zajęcia |
po każdym półroczu |
|||
W przypadku dzieci z orzeczeniami do kształcenia specjalnego - wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania dziecka . |
Powołane zespoły pomocy p-p |
po II półroczu |
|||
Prowadzenie odrębnych teczek dla dzieci objętych formami pomocy p-p . |
Specjaliści |
od dnia objęcia poszczególnych dzieci pomocą psychologiczno-pedagogiczną |
|||
|
Nawiązanie współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Ślesinie w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań. Opracowywanie informacji na temat dzieci przez nauczycieli na potrzeby opracowywanych przez poradnię opinii/orzeczeń |
Nauczyciele grup Dyrektor |
W ciągu roku szkolnego |
||
|
Współpraca z instytucjami szkoleniowymi/metodykami – przeprowadzenie warsztatów dla nauczycieli podnoszących ich kompetencje w zakresie współpracy z rodzicami/zasad udzielania wsparcia rodzinie/reagowania w sytuacjach trudnych i kryzysowych oraz przeprowadzanie warsztatów dla rodziców |
Nauczyciele grup Dyrektor |
W ciągu roku szkolnego |
||
|
Współpraca z Policją i OSP |
Nauczyciele grup |
W razie potrzeb |
||
|
Biblioteka - przygotowanie prezentacji wartościowych publikacji książkowych dla rodziców/ wsparcie nauczycieli w rozwijaniu umiejętności współpracy z rodzicami dzieci |
Nauczyciele grup |
W ciągu roku szkolnego |
||
|
Spodziewane efekty: • uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dzieci i rodziców • optymalizacja działań podejmowanych w przedszkolu w zakresie wsparcia rodziny • rozszerzenie zakresu i form współpracy z instytucjami zewnętrznymi • podniesienie jakości wsparcia udzielanego rodzinom przedszkolaków |
|
|
||
Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania dzieci do rozwijania ich aktywności fizycznej. |
Codzienna aktywność ruchowa przedszkolaków w formie ćwiczeń i zabaw ruchowych, w tym codzienna (w miarę możliwości) organizacja zajęć na świeżym powietrzu w każdej grupie wiekowej. |
Wszyscy nauczyciele |
W ciągu roku szkolnego |
||
|
Wykorzystywanie przez nauczycieli różnorodnych metod pobudzających dzieci do aktywności fizycznej tj. opowieść ruchowa, gimnastyka twórcza R. Labana, K. Orfa, gimnastyki rytmicznej A. i M. Kniessów oraz ruchu rozwijającego W. Sherborne |
Wszyscy nauczyciele |
W ciągu roku szkolnego |
||
|
Organizowanie zabaw rytmicznych przy muzyce i piosenkach/zabaw tanecznych/zumba/aerobik |
Wszyscy nauczyciele |
W ciągu roku szkolnego |
||
|
Zorganizowanie: „Olimpiady przedszkolaków” |
K.Biernacka S.Pawlaczyk |
marzec |
||
|
Światowy Dzień Zdrowia – konkurs plastyczny „Moja Rodzina żyje zdrowo” |
K.Biernacka S.Pawlaczyk |
kwiecień |
||
|
Spodziewane efekty: chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych oraz w ćwiczeniach gimnastycznych; • zachęcenie dzieci do udziału w spacerach, wycieczkach • poznanie przez dzieci różnorodnych form aktywnego wypoczynku • poznanie przez dzieci zasad rywalizacji sportowej • nabycie przez dzieci umiejętności współpracy w zespole podczas aktywności ruchowej • doskonalenie umiejętność pokonywania przez dzieci własnych słabości • ukształtowanie umiejętność rozładowywania napięć i emocji poprzez aktywność fizyczną |
|
|
||
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji. |
Bezpieczne korzystanie z Internetu ,Dzień bezpiecznego Internetu” – inicjatywa mająca na celu informowanie o zagrożeniach płynących z sieci oraz promowanie bezpieczeństwa informatycznego. |
Nauczyciele grup |
luty |
||
|
Zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych dzieci poprzez przestrzeganie zapisów "Polityki bezpieczeństwa danych osobowych" m.in. przechowywanie danych w bezpiecznym miejscu, przetwarzania danych w zakresie nadanym upoważnieniom |
Dyrektor
Nauczyciele |
Cały rok szkolny |
||
|
Wybór optymalnej formy kształcenia na odległość w przypadku konieczności wprowadzenia edukacji zdalnej, w porozumieniu z rodzicami |
Dyrektor
Nauczyciele |
W razie potrzeb |
||
|
Dziecko bezpieczne w sieci. Oglądanie filmów edukacyjnych : • ,,Sieciaki i Sieciuchy” – poznanie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu |
K.Biernacka S.Pawlaczyk |
luty |
||
|
Spodziewane efekty: • wzrost świadomości dzieci o negatywnych konsekwencjach związanych z nadmiernego korzystaniem z Internetu/gier komputerowych • zapewnienie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych w przedszkolu • optymalizacja wypracowanego w przedszkolu systemu nauczania na odległość |
|
|
||
Tradycje i Funkcjonowanie przedszkola w środowisku |
|||||
Cel |
Zadanie |
Osoba odpowiedzialna |
Termin realizacji |
||
Organizacja wydarzeń przedszkolnych, tradycje (statut)
|
|
|
|||
Andrzejki |
Nauczyciele grup |
listopad |
|||
Mikołajki |
Nauczyciele grup |
grudzień |
|||
Jasełka/ kolędowanie |
Nauczyciele grup |
grudzień |
|||
Bal Karnawałowy |
Nauczyciele grup |
Styczeń/luty |
|||
Dzień Babci i Dziadka |
Nauczyciele grup |
Styczeń |
|||
Dzień Rodziny |
Nauczyciele grup |
Maj/ czerwiec |
|||
Promocja przedszkola i system obiegu informacji (statut) |
Zbieranie ofert, przekazywanie informacji do grup i organizacja udziału w konkursach, przeglądach organizowanych na zewnątrz - wg ofert. |
Nauczyciele grup |
wg ofert |
||
Informacje o działalności przedszkola w prasie lokalnej.
|
Nauczycie grup |
cały rok |
|||
Prowadzenie grupowych tablic informacyjnych dla rodziców: ¾ Ogłoszenia bieżące ¾ Sukcesy przedszkola ¾ Informacja o zadaniach realizowanych w przedszkolu ¾ Wiersz, piosenka. |
Nauczyciele grup |
cały rok |
|||
Aktualizacja strony internetowej |
Nauczyciele grup |
cały rok |
|||
|
|
|
|
||
Wycieczki (statut) |
Muzeum w Gosławicach |
Wychowawcy- 6 latków |
październik |
||
|
Wyjazd na spektakl teatralny |
Nauczyciele grup |
marzec |
||
|
Wycieczka do Torunia- 6 latki |
Wychowawcy- 6 latków |
maj/czerwiec |
||
organizacja i zarządzanie Przedszkolem |
|||||
Cel |
Zadanie |
Osoba odpowiedzialna |
Termin realizacji |
||
Doskonalenie systemu pracy zespołowej w przedszkolu (prawo oświatowe, |
Powołanie zespołów zadaniowych – wybór przewodniczących. |
Dyrektor |
sierpień/ wrzesień 2023r. |
||
Opracowanie planów pracy przez zespoły zadaniowe. |
przewodniczący zespołów |
30.09. 2023r. |
|||
Przekazanie informacji o realizacji zadań przez zespoły – pisemne złożenie informacji dyrektorowi. |
przewodniczący zespołów |
po II półroczu lub wg potrzeb |
|||
Doskonalenie przestrzeni edukacyjnej i warunków do statutowej działalności przedszkola (prawo oświatowe, |
Przegląd budynku, urządzeń i terenu przedszkolnego pod względem technicznym, w tym bezpieczeństwa. |
Dyrektor, powołana komisja |
do 14.09.2023r. |
||
Doposażenie przedszkola o pomoce do edukacji do wartości, rozwijania aktywności twórczej. |
Dyrektor |
cały rok |
|||
Doposażenie biblioteczek dla dzieci. |
Dyrektor |
cały rok |
|||
Doskonalenie systemu prawa wewnętrznego (prawo oświatowe) |
Aktualizacja statutu do zmian w prawie oświatowym. |
D. Woźniak |
cały rok |
||
Wdrożenie procedury obiegu informacji. |
Dyrektor |
|
|||
Wprowadzenie regulaminu oceny pracy nauczyciela. |
Dyrektor |
|
|||
Aktualizacja systemu bezpieczeństwa. |
Dyrektor |
|
|||
Aktualizacja procedur. |
Dyrektor |
|
|||
PRZYDZIAŁ ZADAŃ DODATKOWYCH ORAZ ZAJĘĆ DODATKOWYCH
Z DZIEĆMI:
Lp |
Zadanie |
Nazwisko i imię nauczyciela |
|
|
|
aktualizacja strony www |
p. Agnieszka Wareńczak |
|
|
|
prowadzenie kroniki przedszkolnej |
p. Patrycja Nawrocka
|
|
|
ZAJĘCIA DODATKOWE |
|
|||
1. |
Religia |
p. Andrzej Warachewicz |
||
2. |
terapia logopedyczna |
p. Justyna Świątek |
||
3. |
Język angielski |
p. Małgorzata Prusak |
||
ZESPOŁY ZADANIOWE NAUCZYCIELI
Lp |
zespół |
Skład zespołu |
1. |
ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
Koordynator: p. Natalia Mularczyk /p. Angelika Słowińska |
2. |
ds. programów i zajęć dodatkowych |
Koordynator: p. Dominika Woźniak |
3. |
ds. promocji zdrowia, profilaktyki, wychowania |
Koordynator: p. Agnieszka Maślińska /p. Sylwia Pawlaczyk |
4. |
ds. obserwacji pedagogicznych |
Koordynator: p. Dorota Budkiewicz |
5. |
ds. wychowawczych, bezpieczeństwa |
Koordynator: p. Patrycja Nawrocka |
6. |
zespół samokształceniowy nauczycieli wychowania przedszkolnego |
Koordynator: p. Marzena Kwiatkowska |
7. |
Zespół do rocznego planu pracy przedszkola |
Koordynator: p. Daria Pietrzykowska |
8. |
ds. diagnozy gotowości szkolnej |
Koordynator: p. Krystyna Biernacka |
9. |
ds. WDN |
p. Krystyna Biernacka |
10. |
Ds. nowelizacji statutu |
p. Dominika Woźniak |
11. |
Ds. ujednolicenia dokumentacji – zespół doraźny wynikający z wniosków |
Koordynator: p. Patrycja Nawocka |
12. |
Pierwsza pomoc przedmedyczna |
p. Dorota Budkiewicz, p. Daria Pietrzykowska |
13. |
Ds. nowelizacji Regulaminu Rady Pedagogicznej |
p. Agnieszka Wareńczak |