Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Wtorek, 10 grudnia 2024
Imieniny: Julia, Judyta, Daniel
pochmurno
1°C

Roczny Plan Pracy Przedszkola 2023/2024

ZSP, Przedszkole w Budzisławiu Kościelnym

 

 

 

PLAN PRACY PRZEDSZKOLA

 

na rok szkolny  2023/2024

 

 

 

Podstawy prawne

 

  1. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ustalone na rok 2023/2024
  2. Wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora ZSP, Przedszkola w Budzisławiu Kościelnym w roku szkolnym 2022/2023
  3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe 
  4. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
  5. Rozporządzenie z dnia 25 sierpnia 2017 r.  w sprawie nadzoru pedagogicznego
  6. Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek
  7. Rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego  2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
  8. Rozporządzenie MEN z dnia z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (…)
  9. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
  10. Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r.  w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych
  11. Rozporządzenie MENiS z dnia 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
  12. Rozporządzenie MEN z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki
  13. Rozporządzenie  MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego

 

Wstęp

 

Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2022/2023 Roczny plan pracy uwzględnia ponadto:

        kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEiN na rok szkolny 2023/2024

        wnioski sformułowane na posiedzeniu rady pedagogicznej kończącym rok szkolny 2022/2023

        diagnozę potrzeb i zainteresowań

        oczekiwania rodziców względem przedszkola

        treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego

        treści podstawy programowej oraz statutu przedszkola.

 

 

 

 

KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA

NA ROK 2023/2024

 

  1. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.
  2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci.
  3. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym.
  4. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
  5. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.

6.     Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.

WNIOSKI I REKOMENDACJE  DYREKTORA

1. Profesjonalne podejście do dziecka, pełnienie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych.

2. Wspomaganie rodziców w pracy wychowawczej poprzez udzielanie rzetelnych informacji o dziecku i pomocy pedagogicznej.

3. Kształtowanie u dzieci postaw społecznie przyjętych: życzliwości, przyjaźni, otwarcia na drugiego człowieka, wzajemnego szacunku, kultury bycia.

4. Stworzenie klimatu sprzyjającego rozwojowi dzieci: akceptacji, bezpieczeństwa, dążenie do tego, by przedszkole było dla dzieci drugim domem.

5. Wychowanie w duchu wartości ogólnoludzkich oraz poszanowania Ojczyzny, uczenie dzieci odróżniania dobra od zła, podążania za tym, co dobre, piękne i szlachetne.

6. Tworzenie dzieciom warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości w duchu personalizmu i pedagogiki, poprzez realizację programów ukierunkowanych na dziecko i jego potrzeby, stosowanie aktywnych metod pracy - rozwijających aktywność twórczą dzieci, wyposażanie wychowanków w określone umiejętności i zasób wiedzy.

7. Stworzenie dzieciom możliwości samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania poprzez muzykę, śpiew, twórczość plastyczną, kontakt ze sztuka i zabawą.

8. Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci.

9. Podejmowanie działań uwzględniających potrzeby lokalnego środowiska.

10. Respektowanie praw dzieci, dbanie o dobre stosunki międzyludzkie i komunikację interpersonalną.

11. Uczestnictwo i realizacja zadań w Ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Uczymy się i bawimy”.

 

Ø  Rekomendacje:


- Tworzyć warunki umożliwiające rozbudzanie zainteresowań i pomysłów dzieci.

- Organizować warunki do realizacji procesu edukacyjnego, wspomagającego rozwój dziecka w nabywaniu kompetencji cyfrowych i rozwijaniu kreatywności.

- Organizować aktywność dziecka w zakresie nabywania samodzielności w czynnościach samoobsługowych.

- Wychować do wartości poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.

- Stosować aktywizujących metod pracy z dziećmi.

- Doskonalić warsztat pracy własnej.

- Pedagogizacja rodziców.

- Wspierać samodzielną dziecięcą eksplorację świata, poprzez dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.

 

proces  wspomagania  rozwoju  i  edukacji

Cel/źródło planowania

Zadanie/sposób realizacji

Osoba

odpowiedzialna

Termin realizacji

 

Tworzenie warunków realizacji podstawy programowej

i aktywności dzieci

(prawo oświatowe)

 

Przedstawienie przez nauczycieli programów planowanych do realizacji

w roku szkolnym 2023/24

Nauczyciele  grup

do 27.08.2023 r.

 

Ustalenie przedszkolnego zestawu programów na rok 2023/24 zaopiniowanie przez RP.

Dyrektor

do 01.09.2023r.

 

Ustalenie ramowego rozkładu dnia na wniosek rady pedagogicznej – dla dzieci młodszych i starszych -  różnorodne formy aktywności.

Dyrektor

do 01.09.2023r.

 

Ustalenie obowiązującej dokumentacji nauczycieli i sposobu jej prowadzenia.

Dyrektor

do 01.09.2023r.

 

Organizacja przestrzeni edukacyjnej w salach z uwzględnieniem zaleceń do realizacji podstawy programowej.

Nauczyciele grup

do 01.09.2023r.

Organizacja wystaw tematycznych.

Nauczyciele grup

odpowiednio do tematu

 

Dostosowanie organizacji pracy oddziałów oraz wyposażenia do wytycznych GIS.

Dyrektor

do 01.09.2023r.

 

a)     Europa

 

 

 

Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy

 

Obchody „Europejskiego Dnia Języków Obcych”

Koordynator: nauczyciel

j. angielskiego

M. Prusak

wrzesień

 

Udział w Międzynarodowym Programie Powszechnej Dwujęzyczności „Bilingual Future”- II edycja projektu „Wielkopolskie Dwujęzyczne Przedszkolaki”: grupa 4- 5 latków. 

M. Prusak

W ciągu roku szkolnego

 

Udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Angielski jest Fun-tastyczny” 6 latki

M. Prusak

W ciągu roku szkolnego

 

 

"Dziecięca literatura europejska”- zapoznanie z bajkami wybranych państw europejskich. Wykorzystanie przez nauczycieli bajek opublikowanych na blogu: „Z bajką przez świat” https://zbajkaprzezswiat.blogspot.com/p/bajka-europejska_30.html lub publikacji książkowych.

Nauczyciele grup

W ciągu roku szkolnego

 

Wyeksponowanie książek, albumów przedstawiających ciekawe miejsca, zabytki z różnych stron Europy. Poznanie cech charakterystycznych dla wybranych krajów europejskich tj. flaga państwa, położenie na mapie, najważniejsze święta narodowe, język, zwyczaje, potrawy narodowe itp. Unia Europejska: poznanie flagi Unii Europejskiej oraz nazw krajów, które należą do UE.

 

Nauczyciele grup

W ciągu roku szkolnego

 

b) Polska

 

 

 

Realizacja tematyki tygodniowej: "Polska moja ojczyzna"

Nauczyciele grup

maj

 

 

Uroczysta akademia w ramach obchodów rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości - wspólne śpiewanie hymnu narodowego.  Udział w akcji MEiN: "Szkoła do hymnu"

 Nauczyciele grup

listopad

 

 

Zapoznanie dzieci z wybranymi symbolami związanymi z regionami Polski ukrytymi w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np.  „Wars i Sawa”,  „Bazyliszek”, „O warszawskiej syrence”, „Smok wawelski”

Nauczyciele grup

Cały rok szkolny

 

„Warszawa – stolica Polski”: zapoznanie z obecną stolicą Polski i stolicami historycznymi z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów edukacyjnych, publikacji książkowych.

Nauczyciele grup

maj

 

 Udział w ogólnopolskiej kampanii : "Bohater-On" o tematyce historycznej mająca na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego oraz promocję historii Polski XX wieku.

Nauczyciele grup

 

 

Obchody „Dnia flagi” . Utrwalenie polskich symboli narodowych, kształtowanie poczucia szacunku do symboli narodowych.

Nauczyciele grup

Cały rok szkolny

 

Przedszkolny marsz niepodległości

K.Biernacka

S.Pawlaczyk

10.11.2023r

 

Udział w konkursie patriotycznym  recytatorskim i plastycznym  z okazji 11 Listopada zorganizowanym przez Centrum  Kultury w Kleczewie.

K.Biernacka

S.Pawlaczyk

D.Pietrzykowska

M.Kwiatkowska

10.11.2023r

 

Wycieczka do Muzeum w Gosławicach, poznanie najbliższego otoczenia i jego historii.

S.Pawlaczyk

K.Biernacka

październik

 

Tydzień bajek polskich

Patrycja Nawrocka

Cały rok szkolny

 

Spodziewane efekty:

 

          rozwijanie u u dzieci poczucia tożsamości narodowej

          poznanie życia ludności w krajach Europy,

          kształtowanie poczucia przynależności do Europy

          budowanie i rozwijanie zainteresowań innymi kulturami europejskimi

                       zdobycie wiedzy o wybranych krajach Europy

 

 

 

 

 

 

Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci

 

 

 

 

 

 

a) Wspomaganie wychowawczej roli rodziny

 

 

 

 

 

Przeprowadzenie zebrania z rodzicami, otwierającego nowy rok szkolny. Zapoznanie m.in. z programami  wychowania przedszkolnego przyjętymi w przedszkolu oraz podstawą programową wychowania przedszkolnego. Zakreślenie obszarów współpracy przedszkola z rodzicami.

Wychowawcy grup

Sierpień

 

 

Zapoznanie z założeniami rocznego planu pracy przedszkola i wzajemnymi potrzebami w zakresie współpracy. 

 

Wychowawcy grup

Wrzesień

 

 

Poznanie opinii rodziców na temat przedszkola i potrzeb w zakresie współpracy oraz możliwości wsparcia przedszkola ze strony rodziców

Wychowawcy grup

Wrzesień

 

 

Współdziałanie z rodzicami w zakresie ujednolicania oddziaływań przedszkola i środowiska rodzinnego w wychowaniu i edukacji dzieci przedszkolnych poprzez systematyczne informowanie o postępach i trudnościach dzieci.

Wychowawcy grup

W ciągu roku szkolnego

 

 

 

Opracowanie gazetek ściennych dla rodziców dotyczących wychowania i wiodących kierunków pracy w przedszkolu/ tworzenie folderów z zakresu psychologii, pedagogiki, porad wspomagających rodziców w procesie wychowania i edukacji dzieci.

Nauczyciele grup

W ciągu roku szkolnego

 

 

Włączenie rodziców w praktyczną realizację działań przedszkola: pomoc w organizacji kącików tematycznych, organizację uroczystości, konsultacje w sprawie wyboru tematyki warsztatów dla rodziców, umożliwienie rodzicom wyrażenia opinii w sprawach organizacyjnych.

Nauczyciele grup

W ciągu roku szkolnego

 

Zapraszanie rodziców na spotkania z przedszkolakami, organizowanie wycieczek do miejsc pracy rodziców (doradztwo zawodowe)

Nauczyciele grup

W ciągu roku szkolnego

 

Organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami: psychologiem, logopedą, terapeutą pedagogicznym lub pedagogiem specjalnym.

Nauczyciele grup

W razie potrzeb

 

Zachęcanie rodziców do korzystania ze wspomagania organizowanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną

Nauczyciele grup

W razie potrzeb

 

 

Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami, na posiedzeniach rady pedagogicznej, w celu ustalenia działań i profilaktyki. Zasięgnięcie opinii o funkcjonowaniu dziecka od nauczycieli prowadzących grupę do której uczęszczało wcześniej

Wychowawcy grup

W razie potrzeb

 

Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych w ramach tzw. „godziny dostępności”.

Nauczyciele grup

W ciągu roku szkolnego

 

Spotkanie integracyjne z rodzicami i dziećmi w przedszkolu i w plenerze.

Nauczyciele grup

W ciągu roku szkolnego

 

Wspólne organizowanie nauczycieli wraz z rodzicami uroczystości i imprez zaplanowanych w "Kalendarzu świąt i uroczystości".

Nauczyciele grup

Cały rok szkolny

 

b)     kształtowanie u wychowanków  stałych sprawności w czynieniu dobra

 

 

 

 

Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu na sali i poinformowanie rodziców o obowiązującym kodeksie w wybrany przez nauczyciela sposób (informacja na stronie internetowej/zdjęcie kodeksu/gazetka ścienna). Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli.

Nauczyciele grup

Wrzesień

 

 

Opracowanie i uzgodnienie z rodzicami systemu motywacyjnego w grupie, wspierającego motywację wewnętrzną dzieci

Nauczyciele grup

Wrzesień

 

 

Wykorzystanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa.

Nauczyciele grup

Cały rok szkolny

 

 

Dostarczanie dzieciom literackich wzorów postępowania ludzi dobrych, prawdomównych. Zachęcanie dzieci do poszukiwania takich osób w swoim najbliższym otoczeniu.

Nauczyciele grup

Cały rok szkolny

 

 

"Przedszkolni Wolontariusze" - promowanie idei wolontariatu na terenie przedszkola. Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim

Nauczyciele grup

Cały rok szkolny

 

 

Spotkanie z Mikołajem – przedstawienie historii życia biskupa z Mirry jako ponadczasowego wzoru dobroczynności

Nauczyciele grup

grudzień

 

Obchody wybranych świąt z "Kalendarza świąt nietypowych" nawiązujących do wartości dobra w życiu człowieka

Nauczyciele grup

 

 

 

 

Kształtowanie postaw życzliwości i serdeczności  (grupowe obchody  dnia życzliwości)

K.Biernacka

S.Pawlaczyk

21.11

 

Diagnoza potrzeb rozwojowych dzieci i ich wspieranie

 

 

 

Potrzeba bezpieczeństwa

 

 

 

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez przestrzeganie procedur/instrukcji obowiązujących w przedszkolu oraz odpowiedzialną postawę wszystkich pracowników przedszkola.

Zapoznanie nowych pracowników z dokumentami/bieżąca aktualizacja dokumentów.

Nauczyciele/

pracownicy obsługi wszystkich grup

 

Dyrektor

Cały rok szkolny

 

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapoznanie rodziców przedszkolaków z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu m.in. przyprowadzania i odprowadzania dzieci; zakazie odbierania dzieci przez opiekunów pod wpływem alkoholu. Zamieszczenie procedur na stronie internetowej

Nauczyciele wszystkich grup

 

Dyrektor

Podczas pierwszego spotkania z rodzicami

 

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapewnienie kanału szybkiej komunikacji na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie prawni przedszkolaków .Uwrażliwienie rodziców na konieczność niezwłocznej aktualizacji numeru kontaktowego w przypadku jego zmiany.

Nauczyciele wszystkich grup

Podczas pierwszego spotkania z rodzicami

 

Rozpoznanie sytuacji domowej dzieci oraz diagnozowanie jej pod kątem potencjalnych zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego dziecka

Nauczyciele grup

Cały rok szkolny

 

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez organizację wycieczki po budynku przedszkola – zapoznanie z układem pomieszczeń, zasadami korzystania z szatni przedszkolnej, łazienki. Przypomnienie dzieciom o zakazie samowolnego wyjścia z sali przedszkolnej.

Nauczyciele wszystkich grup

wrzesień

 

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom na placu przedszkolnym – zapoznanie ze sposobem korzystania z urządzeń. Niezwłoczne zgłaszanie przez nauczycieli i pracowników obsługi usterek/konieczności napraw sprzętu

Nauczyciele grup

Cały rok szkolny

 

Nabywanie przez dzieci umiejętności właściwych zachowań w sytuacji zagrożenia – zapoznanie z zasadami bezpiecznej ewakuacji. Przeprowadzenie próbnej ewakuacji z udziałem straży pożarnej

Nauczyciele grup

wrzesień

 

Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi i sposobami wzywania pomocy w przypadku choroby, pożaru, wypadku

Nauczyciele grup

wrzesień

 

Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego spaceru z wykorzystaniem węża spacerowego i kamizelek odblaskowych.  Utrwalenie zasady nie oddalania się bez wiedzy nauczycieli

Nauczyciele grup

wrzesień-październik

 

Uwrażliwienie dzieci na zagrożenia, które mogą im towarzyszyć w drodze do przedszkolu i domu. Spacer po okolicy, obserwacja ruchu drogowego, na pobliskie skrzyżowanie, obserwacja przejścia dla pieszych

Nauczyciele grup

Cały rok szkolny

 

Dbałość o przestrzeganie praw dzieci w przedszkolu, w tym prawo do bezpiecznej nauki i zabawy. Organizacja: "Dnia praw dziecka" w przedszkolu

D.Pietrzykowska

A.Wareńczak

A. Słowińska

D.Budkiewicz

listopad

 

Poszerzanie wiedzy dzieci z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej – spotkanie z ratownikiem medycznym

D.Pietrzykowska

A.Wareńczak

A. Słowińska

D.Budkiewicz

czerwiec

 

Bezpieczne ferie zimowe/bezpieczne wakacje: poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata – zachowanie dzieci podczas burzy

Nauczyciele grup

Styczeń/luty

 

Udział w zabawach dydaktycznych wynikających z Konwencji Praw Dziecka (prawo do szacunku, do bycia sobą , do radości, do miłości itp.),

K.Biernacka

S.Pawlaczyk

Listopad

 

Potrzeba poznawcza

 

 

 

 

Realizacja zadań przedszkola wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

 

Wskazanie reprezentatywnych sposobów wykonania zadań przedszkolu przez nauczycieli w sprawozdaniu z pracy dydaktyczno - wychowawczej

Nauczyciele grup

Cały rok szkolny

 

Narada podsumowująca rok szkolny

 

 

Codzienne uwzględnianie w pracy warunków i sposobów realizacji wskazanych w podstawie programowej dotyczących m.in. aranżacji sali, codziennego organizowania zajęć na świeżym powietrzu, organizacji zabaw, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia. 

Nauczyciele grup

Cały rok szkolny

 

 

Diagnozowanie i analizowanie osiągnięć dzieci w poznawczej sferze rozwoju.

Analizowanie nabytych umiejętności dziecka, samodzielności oraz podejmowanej aktywności na rzecz własnego rozwoju. Formułowanie wniosków z diagnozy i  wdrażanie wniosków poprzez modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów pracy z dzieckiem w grupie.

Nauczyciele grup

Cały rok szkolny

 

 

Rozwijanie dziecięcych zainteresowań poprzez organizację dni tematycznych w przedszkolu, zapraszanie hobbystów, przedstawicieli różnych zawodów oraz organizację wyjść i wycieczek

Nauczyciele grup

Cały rok szkolny

 

Przygotowanie w salach kącików zainteresowań m.in.: przyrodniczego, plastycznego, muzycznego,  innych  i zaangażowanie w ich organizację rodziców dzieci.

Nauczyciele grup

Cały rok szkolny

 

Organizacja kącików do zabaw tematycznych oraz tematycznych wystaw książek podczas realizacji tematów kompleksowych

Nauczyciele grup

Cały rok szkolny

 

Inspirowanie dzieci do zabaw tematycznych odpowiednio do sytuacji okolicznościowych lub realizowanych tematów kompleksowych

Nauczyciele grup

Cały rok szkolny

 

Realizowanie w grupie innowacji pedagogicznej „Sensoryczny wtorek w przedszkolu”, poszerzanie zasobu doświadczeń sensorycznych i poznawczych, wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci poprzez organizowanie zabaw angażujących ich zmysły

K.Biernacka

S.Pawlaczyk

październik-czerwiec

 

Realizacja projektu edukacyjnego,, Paluszkowe maluchy”

D.Woźniak

Cały rok szkolny

 

Realizacja działań innowacji „Od biegania do pisania” w grupie 5- latków

D.Pietrzykowska

A.Wareńczak

A. Słowińska

październik- czerwiec

 

Potrzeba kontaktu emocjonalnego i społecznego / potrzeba przynależności

 

 

 

Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślanie wartości przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem.

Nauczyciele grup

wrzesień

 

Budowanie poczucia bliskości i bezpieczeństwa w grupie dzięki zabawom integracyjnym/z wykorzystaniem metody KLANZA

Nauczyciele grup

Cały rok szkolny

 

Ograniczenie zachowań agresywnych w przedszkolu – zajęcia przeprowadzone przez pedagoga

Pedagog

Wg planu pracy specjalistów

 

Rozwijanie wiedzy rodziców na temat przyczyn i sposobów niwelowania zachowań agresywnych wśród dzieci poprzez spotkania informacyjne i rozmowy indywidualne z pedagogiem

Pedagog

Wg planu pracy specjalistów

 

Realizacja projektu ,, Bajki pomagajki”

Nauczyciele grup

Cały rok szkolny

 

Potrzeba akceptacji i uznania, kształtowania poczucia własnej wartości

 

 

 

Dbałość o zdrowie psychiczne dzieci poprzez organizowanie zabaw relaksacyjnych i wyciszających, wprowadzenie elementów bajkoterapii, muzykoterapii, czytanie dzieciom literatury terapeutycznej, zorganizowanie „Kącika relaksacji/wyciszenia” w salach.

Nauczyciele grup

W ciągu roku szkolnego

 

Pełnienie przez dzieci dyżurów – ustalenie wspólnie z dziećmi zasad wyboru dyżurnych oraz sposobu realizacji zadań dyżurnego

Nauczyciele grup

W ciągu roku szkolnego

 

Czytanie dzieciom książek o przyjaźni i budowaniu relacji społecznych np. „Edzio i przyjaciele”Astrid Desbordes,  „Przestańcie się kłócić” Pellissier Caroline , Aladjidi Virginie, „Mogę grać z wami?” Willems Mo, „Oskar i rzeczy” Kivirahk Andrus , „Jesteś moim przyjacielem”/”Przyjaciele na zawsze” Engler Michael

D.Budkiewicz

D.Pietrzykowska

A.Wareńczak

P.Nawrocka

W ciągu roku szkolnego

 

 

Pełnienie przez dzieci dyżurów – ustalenie wspólnie z dziećmi zasad wyboru dyżurnych oraz sposobu realizacji zadań dyżurnego

K.Biernacka

S.Pawlaczyk

W ciągu roku szkolnego

 

Spodziewane efekty:

           budowanie właściwych relacji na płaszczyźnie przedszkole – dom

           kształtowanie pozytywnych postaw w stosunku do przedszkola

           ujednolicenie oddziaływań wychowawczych

           poznanie warunków domowych i sytuacji rodzinnej dziecka

           podniesienie świadomości edukacyjnej rodziców

           zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców

           inicjowanie działalności społecznej na rzecz przedszkola

           lepsze poznanie dziecka i jego możliwości rozwojowych i edukacyjnych

           rozwijanie umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu, w przedszkolu, na placu zabaw.

           nabycie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu/wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności pozwalające na rozpoznawanie niebezpieczeństw i przewidywanie ich skutków .

           wyrobienie postawy zaufania wobec pracowników policji, straży pożarnej, znajomość numerów telefonów alarmowych;

           rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, pozytywnego patrzenia na siebie,

           rozwijanie umiejętności samodzielnego formułowanie sądów i wypowiadanie się na forum grupy

           nabywanie poczucia pewności siebie

 

 

 

Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym

Wymiana doświadczeń z dyrektorami i nauczycielami, którzy już pracowali z dziećmi cudzoziemskimi – wykorzystanie dostępnych źródeł informacji i materiałów (MEiN, kurator oświaty, organizacje pozarządowe, wydawnictwa, itp.)

Nauczyciele grup

W razie potrzeb

 

Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego dla dzieci cudzoziemskich, przy wspierającym udziale specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej, specjalistycznej lub placówki doskonalenia nauczycieli.

Nauczyciele grup

W razie potrzeb

 

Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom dzieci w formie porad/konsultacji/warsztatów (zgodnie z potrzebami)

Nauczyciele grup

W razie potrzeb

 

Spodziewane efekty:

           wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dzieci z doświadczeniem migracyjnym

           uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dzieci i rodziców

 

 

 

 

 

 

Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym  w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny

 

Prowadzenie obserwacji pedagogicznych wg przyjętych narzędzi :

¾       Obserwacje wstępne – ustalenie wniosków do indywidualizacji
i wpisanie do indywidualnych arkuszy obserwacji

¾       Obserwacje końcowe - analiza ilościowo-jakościowa w odniesieniu do dziecka i grupy.

Wszyscy nauczyciele

do 20.10.2023r.

 

do 20.04.2024r.

 

Ustalenie listy dzieci, które powinny być objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną i przekazanie informacji dyrektorowi:

¾     W toku bieżącej pracy

¾     Indywidualne /grupowe wspieranie rozwoju 6 l/

¾     W formach pomocy p-p – terapia logopedyczna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, inne .

Nauczyciele grup

do 31.10

lub niezwłocznie po ustaleniu takiej konieczności

 

Opracowanie przez dyrektora lub wyznaczonego koordynatora przedszkolnego planu pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem zgłoszeń nauczycieli, specjalistów oraz opinii, orzeczeń.

Dyrektor/

koordynator pomocy pp

05.11.2023r.

Indywidualizacja oddziaływań podczas zajęć dydaktycznych i sytuacji edukacyjnych odpowiednio do potrzeb i możliwości dzieci.

Nauczyciele grup

od momentu stwierdzenia indywidualnych potrzeb

 i możliwości

 

Powołanie zespołów pomocy p-p dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego .

Dyrektor

 

 niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia

 

Dokonanie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dzieci z orzeczeniem

o potrzebie kształcenia specjalnego .

Zespół pomocy p-p

 

po otrzymaniu orzeczenia

 

Opracowanie IPET-ów dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego .

Zespół pomocy p-p

 

do 31.09.2023r. lub 30 dni od powołania  zespołu

 

Realizacja form pomocy p-p i zajęć rewalidacyjnych – dokumentowanie

w odrębnych dziennikach.

Specjaliści

 

od dnia powołania zespołów p-p

 

Analiza gotowości szkolnej.

 

Nauczyciele grup 6 l,

 

do 20.04.2024r.

 

Przygotowanie informacji o gotowości szkolnej i przekazanie jej rodzicom.

Nauczyciele grup 6 l

do 30.04.2024r.

 

Opracowanie zestawienia zbiorczego ilościowo-jakościowego wyników badania gotowości szkolnej – przekazanie dyrektorowi.

Nauczyciele grup 6 l

do 31.05.2024r.

 

Ocena efektywności realizowanych form pomocy p-p (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia logopedyczna, inne)  .

 

Specjaliści prowadzący zajęcia

po każdym półroczu

W przypadku dzieci z orzeczeniami do kształcenia specjalnego - wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania dziecka .

 

Powołane zespoły pomocy p-p

po  II półroczu

Prowadzenie odrębnych teczek dla dzieci objętych formami pomocy p-p  .

Specjaliści

 

od dnia objęcia poszczególnych dzieci pomocą psychologiczno-pedagogiczną

 

Nawiązanie współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Ślesinie w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań. Opracowywanie informacji na temat dzieci przez nauczycieli na potrzeby opracowywanych przez poradnię opinii/orzeczeń

Nauczyciele grup

Dyrektor

W ciągu roku szkolnego

 

Współpraca z instytucjami szkoleniowymi/metodykami – przeprowadzenie warsztatów dla nauczycieli podnoszących ich kompetencje w zakresie współpracy z rodzicami/zasad udzielania wsparcia rodzinie/reagowania w sytuacjach trudnych i kryzysowych oraz przeprowadzanie warsztatów dla rodziców

Nauczyciele grup

Dyrektor

W ciągu roku szkolnego

 

Współpraca z Policją i OSP

Nauczyciele grup

W razie potrzeb

 

Biblioteka - przygotowanie prezentacji wartościowych publikacji książkowych dla rodziców/ wsparcie nauczycieli w rozwijaniu umiejętności współpracy z rodzicami dzieci

Nauczyciele grup

W ciągu roku szkolnego

 

 

Spodziewane efekty:

           uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dzieci i rodziców

           optymalizacja działań podejmowanych w przedszkolu w zakresie wsparcia rodziny

           rozszerzenie zakresu i form współpracy z instytucjami zewnętrznymi

           podniesienie jakości wsparcia udzielanego rodzinom przedszkolaków

 

 

Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania dzieci do rozwijania ich aktywności fizycznej.

Codzienna aktywność ruchowa przedszkolaków w formie ćwiczeń i zabaw ruchowych, w tym codzienna (w miarę możliwości) organizacja zajęć na świeżym powietrzu w każdej grupie wiekowej.

Wszyscy nauczyciele

W ciągu roku szkolnego

 

Wykorzystywanie przez nauczycieli różnorodnych metod pobudzających dzieci do aktywności fizycznej tj. opowieść ruchowa, gimnastyka twórcza R. Labana, K. Orfa, gimnastyki rytmicznej A. i M. Kniessów oraz ruchu rozwijającego W. Sherborne

Wszyscy nauczyciele

W ciągu roku szkolnego

 

Organizowanie zabaw rytmicznych przy muzyce i piosenkach/zabaw tanecznych/zumba/aerobik

Wszyscy nauczyciele

W ciągu roku szkolnego

 

Zorganizowanie: „Olimpiady przedszkolaków”

K.Biernacka

S.Pawlaczyk

marzec

 

Światowy Dzień Zdrowia – konkurs plastyczny „Moja Rodzina żyje zdrowo”

K.Biernacka

S.Pawlaczyk

kwiecień

 

Spodziewane efekty:

chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych oraz w ćwiczeniach gimnastycznych;

           zachęcenie dzieci do udziału w spacerach, wycieczkach

           poznanie przez dzieci różnorodnych form aktywnego wypoczynku

           poznanie przez dzieci zasad rywalizacji sportowej

           nabycie przez dzieci umiejętności współpracy w zespole podczas aktywności ruchowej

           doskonalenie umiejętność pokonywania przez dzieci własnych słabości

           ukształtowanie umiejętność rozładowywania napięć i emocji poprzez aktywność fizyczną

 

 

Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.

Bezpieczne korzystanie z Internetu ,Dzień bezpiecznego Internetu” – inicjatywa mająca na celu informowanie o zagrożeniach płynących z sieci oraz promowanie bezpieczeństwa informatycznego.

Nauczyciele grup

luty

 

Zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych dzieci poprzez przestrzeganie zapisów "Polityki bezpieczeństwa danych osobowych" m.in. przechowywanie danych w bezpiecznym miejscu, przetwarzania danych w zakresie nadanym upoważnieniom

Dyrektor

 

Nauczyciele

Cały rok szkolny

 

Wybór optymalnej formy kształcenia na odległość w przypadku konieczności wprowadzenia edukacji zdalnej, w porozumieniu z rodzicami

Dyrektor

 

Nauczyciele

W razie potrzeb

 

Dziecko bezpieczne w sieci. Oglądanie filmów edukacyjnych :

           ,,Sieciaki i Sieciuchy” – poznanie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu

K.Biernacka

S.Pawlaczyk

luty

 

Spodziewane efekty:

           wzrost świadomości dzieci o negatywnych konsekwencjach związanych z nadmiernego korzystaniem z Internetu/gier komputerowych

           zapewnienie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych w przedszkolu

           optymalizacja wypracowanego w przedszkolu systemu nauczania na odległość

 

 

 

Tradycje   i  Funkcjonowanie  przedszkola  w  środowisku

Cel

Zadanie

Osoba odpowiedzialna

Termin realizacji

Organizacja wydarzeń przedszkolnych, tradycje

(statut)

 

 

 

 

Andrzejki

Nauczyciele grup

listopad

Mikołajki

Nauczyciele grup

grudzień

Jasełka/ kolędowanie

Nauczyciele grup

grudzień

Bal Karnawałowy

Nauczyciele grup

Styczeń/luty

Dzień Babci i Dziadka

Nauczyciele grup

Styczeń

Dzień Rodziny

Nauczyciele grup

Maj/ czerwiec

 

Promocja przedszkola i system obiegu informacji

 (statut)

 

Zbieranie ofert, przekazywanie informacji do grup i organizacja udziału

w konkursach, przeglądach  organizowanych  na  zewnątrz - wg ofert.

 

Nauczyciele grup

 

wg ofert

 

Informacje o działalności przedszkola w prasie lokalnej.

 

Nauczycie grup

cały rok

 

Prowadzenie  grupowych tablic informacyjnych dla rodziców:

¾     Ogłoszenia bieżące

¾     Sukcesy przedszkola

¾     Informacja o zadaniach realizowanych w przedszkolu

¾     Wiersz, piosenka.

Nauczyciele grup

cały rok

Aktualizacja  strony internetowej

Nauczyciele grup

cały rok

 

 

 

 

Wycieczki

(statut)

Muzeum w Gosławicach

 

Wychowawcy-

 6 latków

październik

 

Wyjazd na spektakl teatralny

Nauczyciele grup

marzec

 

Wycieczka do Torunia- 6 latki

Wychowawcy-

 6 latków

maj/czerwiec

 

 

 

organizacja  i  zarządzanie  Przedszkolem

Cel

Zadanie

Osoba odpowiedzialna

Termin realizacji

Doskonalenie systemu pracy zespołowej w przedszkolu

(prawo oświatowe,
wymaganie nr 1)

 

Powołanie zespołów zadaniowych – wybór przewodniczących.

Dyrektor

 

sierpień/

wrzesień 2023r.

Opracowanie planów pracy przez zespoły zadaniowe.

 

przewodniczący zespołów

30.09. 2023r.

 

Przekazanie informacji o realizacji zadań przez zespoły – pisemne złożenie informacji dyrektorowi.

przewodniczący zespołów

po II półroczu lub wg potrzeb

Doskonalenie przestrzeni edukacyjnej i warunków do statutowej działalności przedszkola

(prawo oświatowe,
wymaganie nr 9)

Przegląd budynku, urządzeń i terenu przedszkolnego pod względem technicznym, w tym bezpieczeństwa.

 

Dyrektor, powołana komisja

do 14.09.2023r.

 

Doposażenie przedszkola  o pomoce do edukacji do wartości, rozwijania aktywności twórczej.

Dyrektor

cały rok

 

Doposażenie biblioteczek dla dzieci.

Dyrektor

cały rok

 

 

 

Doskonalenie systemu  prawa wewnętrznego

(prawo oświatowe)

 

 

 

Aktualizacja statutu do zmian w  prawie oświatowym.

 

D. Woźniak

 

cały rok

Wdrożenie  procedury obiegu informacji.

Dyrektor

 

Wprowadzenie regulaminu oceny pracy nauczyciela.

Dyrektor

 

Aktualizacja systemu bezpieczeństwa.

Dyrektor

 

Aktualizacja procedur.

Dyrektor

 

           

 

 

 

 

 

PRZYDZIAŁ ZADAŃ DODATKOWYCH ORAZ ZAJĘĆ DODATKOWYCH
Z DZIEĆMI:

 

Lp

Zadanie

Nazwisko i imię nauczyciela

 

  1.  

aktualizacja strony www

p. Agnieszka Wareńczak

 

  1.  

prowadzenie kroniki przedszkolnej

p. Patrycja Nawrocka

 

 

ZAJĘCIA DODATKOWE

 

1.     

Religia

p.  Andrzej Warachewicz

2.     

terapia logopedyczna

p. Justyna Świątek

3.     

Język angielski

p. Małgorzata Prusak

         

 

ZESPOŁY ZADANIOWE NAUCZYCIELI

 

 

Lp

zespół

Skład zespołu

1.

ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Koordynator: p. Natalia Mularczyk /p. Angelika Słowińska

2.

ds. programów i zajęć dodatkowych

Koordynator: p. Dominika Woźniak

3.

ds. promocji zdrowia, profilaktyki, wychowania
i pomocy socjalnej

Koordynator: p. Agnieszka Maślińska /p. Sylwia Pawlaczyk

4.

ds. obserwacji pedagogicznych

Koordynator: p. Dorota Budkiewicz

5.

ds. wychowawczych, bezpieczeństwa

Koordynator: p. Patrycja Nawrocka

6.

zespół samokształceniowy nauczycieli wychowania przedszkolnego

Koordynator: p. Marzena Kwiatkowska

7.

Zespół do rocznego planu pracy przedszkola

Koordynator: p. Daria Pietrzykowska

8.

ds. diagnozy gotowości szkolnej

Koordynator: p. Krystyna Biernacka

9.

ds. WDN

 p. Krystyna Biernacka

10.

Ds. nowelizacji statutu

p. Dominika Woźniak

11.

Ds. ujednolicenia dokumentacji – zespół doraźny wynikający z wniosków

Koordynator: p. Patrycja Nawocka

12.

Pierwsza pomoc przedmedyczna

p. Dorota Budkiewicz, p. Daria Pietrzykowska

13.

Ds. nowelizacji Regulaminu Rady Pedagogicznej

p. Agnieszka Wareńczak

 

DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.